Urban Garden

Da min kæreste og jeg flyttede fra vores tidligere lejlighed til den vi har nu, så mistede vi desværre vores lille balkon og dermed muligheden for at have en lille smule wannabe-have udenfor.

Men, det skal nu ikke forhindre alle os urbane mennesker uden altan eller have i at få lidt grønt omkring os. Uden at komme tilnærmelsesvis i nærheden af Søren Ryge (måske heldigvis for det), så har jeg fået lidt lærdom med hjemme fra mine have- og planteelskende forældre. Jeg kan derfor godt finde ud af at plante en blomst eller to – meeen igen, så er det altså ikke så svært.

Det kræver ikke det store i materialer – en krukke eller to, nogle urtepotter eller glasvaser og endelig en pose jord, som jeg opbevarer i vores kælderrum, så jeg altid har lidt at tage af.
I dag plantede jeg en fin hortensia i en krukke udenfor vores hoveddør, for det er nu dejligt at komme hjem til en nydelig dør (måske er jeg ved at blive gammel, ha ha). Det kræver dog at man må opbevare ting og sager i opgangen, og det er ikke alle andelsforeninger/ejerforeninger der tillader det – men man kan jo forsøge sig.

Photobucket

Havde lige glemt, at der er hul i bunden af krukken, så måtte smide en herlig tilbudsavis under, så jeg ikke fik vandet hele opgangen i processen. Så husk lige at tjekke efter, inden I går til den med vandkanden.

Til sidst plantede jeg et par krydderurter i små glaskrukker, da det både ser pænere ud end de plastikbakker, de kommer i, men også fordi planterne holder sig i længere tid. En rosmarin kan snildt holde et par måneder, mens en basilikum skal skiftes oftere – det kommer selvfølgelig også an på, hvor ofte du bruger af dem.

Photobucket

Photobucket

Jeg køber gerne mine krydderurter hos en grønthandler, da de som regel er både større og billigere end det udvalg, man kan få i supermarkederne.

Synes virkelig man bliver i meget bedre humør med lidt grønt omkring sig – tror mit næste grønne projekt må være lidt blomster i vindueskarmen og nogle chiliplanter til køkkenet.

Har I grønne fingre eller holder I jer langt væk fra gødning og muld?

Skriv et svar

