Spice it Up

I dag får I et dagens mad-indlæg, i stedet for et dagens outfit.

Jeg forsøger i øjeblikket at udarbejde en mængde retter, der både er lette at lave, ikke kræver det store i (dyre) råvarer, og som er smagfulde og sunde. Ikke helt nemt faktisk, når man også gerne vil spise varieret og samtidig ofte er træt efter lange dage på arbejdet.

I dag forsøgte jeg mig derfor med lidt nytænkning og blandede lidt good-old Italien med Asiens spicy food – spagetti møder thai. Pastaen kan snildt skiftes ud med nudler for en mere klassisk thai ret, men jeg ville gerne have lidt fuldkorn på menuen og havde netop fyldt pastabeholdningen op.

Jeg startede med at marinere kongerejer (ca. 2-300 gram til to personer – tigerrejer kan også bruges) i ekstra jomfruolivenolie, citronsaft, presset hvidløg, basilikum, salt og peber i ca. 15 minutter. Pastaen sættes herefter over – den skal være al dente, da den også skal kort på panden.

Photobucket

Photobucket

Kongerejerne kom på en glohed grillpande i et par minutter, og jeg tilsatte en halv teske karrypasta. Jeg synes, det er vigtigt at købe en god karrypasta fra et asiatisk supermarked frem for de produkter, du kan få i Netto eller Føtex etc. Prisen er den samme, men du får meget mere kvalitet, smag og tekstur med de “originale”, og de fås med både grøn, gul og rød karry, så du kan vælge din favorit. Pastaen er dog ret tyk (og stærk!), og skal gerne blandes med en lille smule væde.

Photobucket

Tilsæt fiskesovs (1-2 spsk.) og de grøntsager du ønsker, og svits det hele på panden et øjeblik. Jeg brugte hvad jeg lige havde i køleskabet – i dag peberfrugt og porrer.
Når pastaen er færdig, vendes den kort på den varme pande sammen med de øvrige ingredienser.

Kom retten i en skål, klem lidt citronsaft udover og server med sød chilidressing.

Photobucket

Photobucket

Det tager ca. 15 minutter at lave retten udover marinering – og er man smart, marinerer man rejerne om morgenen og lader dem stå i køleskabet.

Skriv et svar

