To Travel is to Read

Photobucket

For mig er det at rejse ogsaa ensbetydende med at laese – og her taler vi om laesning af skoenlitteratur. I den travle hverdag derhjemme er jeg desvaerre noedt til at skubbe de sjove, spaendende og skaeve romaner og noveller til side frem for arbejde og studie og en masse faglitteratur. Heldigvis laeser vi paa sociologistudiet en masse spaendende litteratur, saa det er ikke fordi jeg lider under manglen paa nedskrevne ord – blot er det for mig en luksus at saette sig til rette med en god bog i haenderne (og maaske en kop kaffe og et stykke chokolade til – det goer ligesom det hele en smule hyggeligere).

Jeg er ikke den store fan af biografier, og jeg arbejder stadig paa krimierne – genren har endnu ikke vundet helt indpas i min boghylde. I stedet er jeg vild med spoejse historier, skaeve karakterer, slaegtsromaner og lignende, hvor man faar indblik i en masse personligheder, familier og menneskelige livsberetninger.

Da jeg skulle vaelge, hvad der skulle foelge med mig i kufferten til Thailand, stod valget mellem disse tre. To forholdsvis nye romaner, “Den hundredaarige der kravlede ud af vinduet og forsvandt” af Jonas Jonasson og “Elefantpassernes Boern” af Peter Hoegh, og saa en lidt aeldre herre, “Jordens Soejler” af Ken Follett, som for nylig er blevet vaeldig populaer herhjemme.

Jordens Soejler har jeg allerede laest foer, og den er et fantastisk godt bekendtskab – saa valget faldt paa den endnu engang, ikke mindst paa grund af de mange sider, der giver fint med laesestof til mange feriedage. Jeg kan kun anbefale bogen – jeg fik den selv anbefalet af en veninde for et par aar siden, og skoent jeg var yderst skeptisk indstillet overfor romanens setting i Englands middelalder, saa blev jeg hurtigt fanget af de mange menneskeskildringer, intriger, magtkampe og foelser, der tydeligt pensles ud for laeseren.
Heldivis er jeg ikke faerdig med bogen, nu hvor vi endelig er landet paa oen Koh Tao til aegte feriestemning og dasning, saa der skal nok blive slugt en del sider her.
Hvad laeser I derhjemme – det virker til at vejret desvaerre indbyder en del til hygge, te og gode boeger?

Skriv et svar

