Sugar – I want you Dead!

Et noget alternativt blogindlæg, men her kommer en sukker-aholics bekendelser:

Jeg har ikke mange laster – drikker ikke de store mængder alkohol og ryger ikke. Jeg shopper godt nok en del men også det, synes jeg, at jeg har rimelig godt styr på (selvfølgelig kan et udsalg give store udslag på shoppekontoen, sådan er det jo). Men – jeg elsker søde sager og har altid gjort det. Slik, is, kager, you name it – og jeg skal helst have lidt hver dag. Jeg kan egentlig godt tillade mig det rent kropsligt, da jeg har et højt stofskifte, så jeg mærker ikke “mit forbrug” rent fysisk. Men jeg mærker det psykisk, og jeg er træt af den snigende lyst der kommer hver evig eneste dag, særligt efter måltider. Jeg har forsøgt at skifte guffet ud med frugt, men jeg synes ikke frugten erstatter den lille søde trang, og så falder jeg alligevel i sukker-fælden om aftenen.

Jeg har besluttet mig for, at nu skal det være nok – jeg vil ud af sukker-afhængigheden og i stedet være den, der styrer forbruget og ikke min krop/hjerne. Mit ønske er, at jeg kan undgå sukker i hverdagene og så forsøde weekenden, som jeg så forhåbentlig kan nyde til fulde.

Det findes jo et utal af kure/programmer der skal hjælpe os af med sukkertrangen, men jeg vil egentlig høre jer læsere, om I har tips/råd/erfaringer/personlige historier som I vil dele?

Jeg vil selv kigge mig lidt om efter gode, og ikke mindst tålelige, måder at kvitte sukkertrangen på, og jeg skal nok poste mine fund, hvis.jeg støder på gode råd/tips.

God aften fra sukkerfreaken der lige har nydt en fantastisk chokoladeis fra Häagen-Dazs

//I’ve made a hard decision – I want to say goodbuy to sugar in my life//

Comments
5 Responses to “Sugar – I want you Dead!”
  1. Mandler vendt i lakridspulver, hjemmelavede romkugler uden sukker, eksotiske frugter, chokolade med højt kakaoindhold, Vægtkonsulenternes kanelsnegle… der er mange muligheder, men to be frank: Det eneste, der virkelig får dig af med sukkertrangen, er afholdelse i en uge.

  2. Trine Lykke siger:

    Spændende læsning. Jeg kæmper som dig med en sukkerafhængighed, men mest af alt er jeg nok bare afhængig af hurtige kulhydrater – lyst brød, slik, kartofler, ris med mere. Og selvom det af og til lykkeds mig at holde mig fra det i længere perioder fordvinder trangen ikke. Jeg tror desværre jeg er lidt som en ryger – man skal holdes helt væk i flere år før jeg holder op med at småsur når jeg spiser “rigtigt”…

    • Hej Trine Lykke – tak for din kommentar, det er dejligt at høre, der er andre derude der kender til sukker/kulhydrat problematikken. Når det kommer til stykket er jeg nok ligesom dig, jeg elsker nemlig også brød, kartofler m.m. Jeg har dog taget et bevidst valg om kun at skære det “synlige” sukker væk, dvs. de produkter der reelt set kun er sukker (og fedt), som slik, kage, is mv. Jeg har også valgt at lade være med at drikke juice, blot fordi jeg synes det øger min lyst til søde sager. Jeg spiser dog stadig frugt i rimelige mængder og er ikke trappet ned på pasta, ris og kartofler mv, men jeg forsøger da at holde et nogenlunde indtag og erstatte med grove versioner, når jeg kan.

      Hvis jeg skærer alt fra (som jeg har fået foreslået af mange) så synes jeg livet bliver for surt til mig. Der må gerne være pastaretter og hjemmelavet pizza på min menu i løbet af ugen, men det er slut med kage til kaffen hver dag;) Jeg er dog meget spændt på, hvordan det vil gå med min afhængighed, når nu jeg har valgt en 80/20-regel, dvs. kun lidt søde sager i weekenden. Enten kan jeg slet ikke styre det og hopper tilbage i min gamle vane (og så er det jo et virkelig dårligt valg) eller også kan jeg nyde en enkelt flødebolle lørdag aften ekstra meget.

      Her på dag 3 synes jeg dog stadig det går fremad – kom endda også i seng i ordentlig tid i går og vågnede før vækkeuret ringede i morges, så der sker mange fremskridt pt;)

Skriv et svar

